Varberg – den moderna cykelstaden

I Varberg cyklas det som aldrig förr. Varbergare och turister cyklar för att få motion och gemenskap.

Tjejträningar skapar en mer inkluderande sport. Och med Kattegattleden skapas en ännu bättre cykelstad.

Det handlar inte om att tävla utan om motion och social samvaro. Om du känner att du inte orkar, ropa håll igen! Det är de andra som ska anpassa sig efter dig.

Det är onsdagskväll på Varbergs torg och CK Wanos träningsrunda ska just börja. Kjell Bäckman, en av passets ledare, går igenom grunderna i klungkörning. Ett tjugotal personer har samlats och alla funderar på om regnet ska komma.
Att köra i klunga minskar luftmotståndet och gör att man kan cykla snabbare och orkar längre. Vi jobbar tillsammans och roterar med jämna mellanrum, fortsätter Kjell.

Tomas Johansson är här för första gången. Tomas berättar att han började med cykling för tre år sedan när hans fotbollslag lade ner. Men det sociala i klungkörning verkar lockande och i kväll ska han prova på.

Vem som helst får komma och prova, det finns till och med cyklar att låna för nybörjare och turister.
Alla nya är välkomna att följa med två – tre gånger gratis, säger Kjell.

CK WANO är bara en av Varbergs cykelföreningar. Intresset växer både hos varbergare och turister. Lapierre Rooster Club Varberg är dock noga med att inte kalla sig förening utan cykelsällskap, där drivkraften är kärleken till cykling. CK Wano-klungorna cyklar iväg från torget, det ser ut att bli uppehåll.

Vid torget ligger cykelaffären Erlan MTB & Racershop. Delägaren Tomas Emanuelsson märker av cykelboomen som pågår.
I år är det extremt. Man märker det på att cyklarna tar slut hos leverantören. Vi ökar mest på sportcyklar. Inte sådana för att åka till jobbet med utan cyklar uppfyller som ett syfte, motion exempelvis. Det är tydligt att människor vill börja träna, enligt Tomas.
Man har kommit underfund med att man bara har ett liv.

Simon Ljunggren, verkstadsansvarig på Cykelhuset Fåglum håller med om att det finns en tydlig trend när det gäller cykelintresset. Både vad gäller försäljning och verkstadsarbete.
Det är väldigt många elcyklar just nu. Men också racercyklar. Folk ska cykla Vätternrundan till exempel.

Henrik Eliasson, delägare till Cykelverkstaden NO. 1 pekar på den digitala tekniken som en viktig faktor. GPS-klockor gör att man kan föra statistik och dela med sig på sin träningsblogg.
Motståndet är borta. Man kan göra mer än man kunde med en gammal stålcykel. Det handlar inte bara om racingcyklar utan också mountainbikes. Nya mountainbikes har större hjul och är bekväma även för landsvägskörning. Många åker både terräng och landsväg. Det har blivit roligare att cykla!

Dessutom menar Henrik att man inte ska underskatta elcyklarnas betydelse för hälsan.
Det är många som inte skulle komma ut annars. Cykelrundorna blir dessutom längre, så man får motionen ändå. En kille som köpte en elcykel för ett tag sedan kom in i förra veckan och berättade att han cyklar 17 mil i veckan och gått ner 7 kilo.

Så, det cyklas som aldrig förr
Men var är tjejerna? Det undrade Suzanne Gadd. Men hon nöjde sig inte med att fundera på saken utan gick till handling. I dag leder hon tjejträningar inom CK Wano och arbetar på att få in kvinnor i motionscyklingen. Alla kan vara med, ungdom till tant, säger Suzanne.
– Jag kör introduktionsträning. Det ska inte bli någon tjejklubb. Tanken är att kvinnor ska få en väg in i en träningsform som annars är manligt dominerad. Efter introduktionen är det de blandade grupperna som gäller.

Suzanne Gadd arbetar med grundgenomgång av klungkörningsteknik men poängterar att en annan viktig utmaning för kvinnor är att tillåta sig egentid.
– Cyklingen är helt perfekt när vi lever i tidsbristens tidevarv och stressar. Vår uppkopplade hjärna får vila när vi motionerar i naturen.

Just motionen och njutningen i cyklingen är något Suzanne betonar.
– Tjejcykling är lust mer än prestation. Vi kvinnor presterar så mycket. Någon gång får lusten vara viktigast.

Även stadens stora cykeltillverkare Cycleurope vill få in fler kvinnor och jobbar med att skapa föredömen. I våras var Cresent, en del av Cycleurope, huvudarrangör för ett träningsläger inför Tjejvättern. 30 kvinnor från hela Sverige kom till Varbergs Kurort för undervisning, träning och inte minst njutning. Såväl på Kurorten som längs cykelvägarna. Instruktörer på lägret var bland annat medlemmarna i cykeldamlaget Team Crescent D.A.R.E. och Suzanne Gadd.
– Jag tycker att Halland har de bästa cykelvägarna i Sverige, säger Suzanne.

Monark
Det går inte att nämna cykelstaden Varberg utan att se tillbaka på 1900-talet då Monark var en av de stora arbetsgivarna. I dag förvaltas det ärorika arvet av förutom Cycleurope även cykelgrossisten Vartex och flertalet cykelhandlare.  

Varberg är en cykelstad och varbergarna är ett cykelfolk som bjuder in alla besökare att njuta av Varberg från cykelsadeln.

Kattegattleden
Sedan jun 2015 är det dessutom enklare än någonsin att cykelturista i Varberg och Halland med Kattegattleden. Den erbjuder en uppmärkt sträcka med minimal biltrafik och fullspäckad av vackra vyer från Göteborg till Helsingborg.

Längs sträckan i Varberg kan nämnas Naturum Getterön, Bua hamn, Varbergs fästning och fiskeläget Träslövsläge.

I Bua ligger Varbergs första Gateway längs Kattegattleden. En Gateway är en plats där aktiva turister och besökare kan hitta service och information. Dessutom löper andra fina cykelleder i närområdet, till exempel Ginstleden, Nordsjöleden och Cykelspåret/Hallands inland. 

Sidan uppdaterad 2015-06-12


Kattegattleden

Kattegattleden

Sveriges första nationella cykelled – är en 37 mil lång cykelled med unikt havsnära läge, som går mellan Helsingborg i söder och Göteborg, och vi tycker förstås att den delen som går genom Varberg är den allra vackras ...